onsdag den 1. juni 2011

Chokoladeroser

Min svigerinde havde fødselsdag, så jubii igen en anledning til at afprøve nyt i kagekøkkenet. Jeg gik igang med at lave roser ud af modellerbar chokolade (det er smeltet chokolade tilsat flydende glukose). Og faktisk var roserne ikke så svære at lave som frygtet, men det tager jo alligevel tid og stå og forme alle de små rosenblade, så de ser rigtige ud. Jeg lavede også nogle roser ud af en pakke farvet marcipan jeg havde købt på tilbud efter jul. Selve kagen smagte godt, men var ikke særlig køn, jeg forsøgte mig for første gang med et færdigkøbt marcipanlåg, men det gør jeg altså ikke igen. Synes ikke det var ret nemt at arbejde med, det klistrede ligesom for meget til at jeg kunne få det helt glat og var ikke ret smidigt - så det er sidste gang jeg gider det.

2 kommentarer:

  1. Det ser super flot ud. Og så er jeg nødt til at spørge, hvordan lavede du det modellerings chokolade. For jeg har også forsøgt mig med det, men det blev noget værre rod, og alt for stift til at jeg kunne bruge det til noget?!
    Hilsen Maria.

    SvarSlet
  2. Tak :-) Det modellerbare chokolade er lavet af 250 gr mørk chokolade som er smeltet (jeg brugte mikroovn), kun et par sek. ad gangen og så rører, røre og røre indtil det til sidst er smeltet alt sammen. Herefter er 4 spsk. flydende glukose blandet i(jeg brugte Heibergs fra Brugsen. Og så rører du indtil det har en ensartet konsistend og så skal det pakkes ind i witawrap eller en plastpose og så på køl ca en time. Når du så tager det ud er det mega hårdt, men det er ikke andet at gøre end at varme det op i hænderne og evt kun tage en lille klump fra ad gangen, det gjorde jeg. Så bliver det hurtigt blødt og ret nemt at arbejde med når du har æltet det lidt. Så giv ike op, det er faktisk ret nemt at arbejde med.God arbejdslyst :-)

    SvarSlet